vrijdag 6 mei 2011

Integrale schoolontwikkeling

Schoolontwikkeling is hot. Iedere school is bezig met verbetering, omdat het eigenlijk nooit goed genoeg is. De maatschappij veranderd, de leerlingen veranderen en dus veranderd het onderwijs mee.

Het valt me op dat veel scholen denken dat die ontwikkeling vooral plaats moet vinden op het gebied van de onderwijsfunctie van de school: verbeterd klassenmanagement, verbeterde didactiek, een aangepaste zorgstructuur of een nieuw onderwijskundig concept.

Terwijl al die zaken, waarschijnlijk helemaal terecht, veranderen, lijkt de rest van de school niet mee te veranderen. Schoolleiders en leerkrachten richten zich op die onderwijsfunctie omdat dat direct rendement oplevert voor de kinderen. De vraag is wel hoe lang je het je kunt veroorloven om slechts één gebied van de school te laten groeien, zonder de rest mee te laten groeien. Uiteindelijk zal de school aan geloofwaardigheid inleveren, omdat de onderwijsfunctie niet meer dezelfde waarden ademt als de rest van de school.

Stel, deze citroenschijf is een doorsnede van een goed georganiseerde school. Een school die van binnen en buiten dezelfde smaak, kleur, geur en uitstraling heeft.
Ieder partje van de citroenschijf is een deelgebied van de school. Zo heb je het partje van de onderwijsfunctie, het partje personeel, het partje management en cultuur, het partje financiën, het partje huisvesting en exploitatie, het partje communicatie en het partje met de overige functies.

In de afbeelding zie je dat ieder partje weliswaar gescheiden van de andere partjes lijkt, maar wel helemaal herkenbaar is als een citroen.

Als je vanuit dit beeld kijkt naar scholen die al hun aandacht aan slechts één partje geven, dan kan een situatie ontstaan waarin dat ene partje steeds minder op een citroen gaat lijken. Langzaam groeit dat ene partje naar een kiwi....

Op zich is een kiwi uitstekend, maar als ik denk een citroen te eten, dan raak ik toch op z'n minst in verwarring. Zeker wanneer ik in één schijf beide smaken door elkaar krijg. De smaak van de kiwi komt niet tot z'n recht, maar die van de citroen ook niet. Sterker nog, ik denk dat ik dat schijfje snel in zou ruilen voor een echte citroen.....

Cutting Lemons staat voor integrale schoolontwikkeling: ieder partje in lijn met de kenmerken van de vrucht. Ieder onderdeel van de school in lijn met de kernwaarden. Op die manier ruik, proef en hoor je overal hetzelfde: overal dezelfde ervaring. Herkenbaar en geloofwaardig.

Op die manier weet je als ouder en leerling ook altijd precies waar je voor kiest en wat je mag verwachten. Fris en zuur bij een citroen, zoet en zacht bij een kiwi.

Integrale schoolontwikkeling zorgt voor een brede blik en geloofwaardig onderwijs. Ik hou er wel van!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten